Pelin juoni

tilanjakaja

Lyhyesti ja ytimekkäästi pelin pääjuonen voi tiivistää sanoihin ”haltiat vastaan ihmiset”. Näiden kahden rodun suuri taistelu hallitsee ja liikuttelee roolipeliä, mutta ei ole ainoa juoni mitä pelata. Pelaajat voivat luoda omia tarinoita ja juonia, jotka eivät liity mitenkään tähän pääjuoneen ja sen tapahtumiin. On mahdollista pelata puolueettomalla hahmolla, joka ei mitenkään ota osaa sotaan.

Crypt oli alun perin haltioiden valtakunta, jonne ihmiset saapuivat kauan aikaa sitten. Aluksi haltiat toivottivat uuden rodun edustajat tervetulleiksi valtakuntaansa, ja kaksi suurta rotua kykeni elämään yhdessä sovussa muiden rotujen rinnalla. Ajan saatossa ihmiset kävivät kuitenkin ahneiksi, levittäytyen ja vallaten itselleen alueita toisilta jopa haltioilta. Sitä peliä haltiat eivät katsoneet hyvällä ja antoivat ihmisille varoituksen: Ihmisten tulisi tyytyä siihen mitä jo omistivat haltioiden valtakunnasta, tai muuten siitä koituisi seurauksia. Ihmiset eivät välittäneet tästä varoituksesta vaan jatkoivat valtaamistaan, jonka johdosta kahden rodun välille syttyi sota.

Kiristyneet välit ja sota kärjistyi suureen Tannersotaan, jonka voittivat ihmiset. Tämän sodan myötä haltiat ”katosivat” Cryptistä, ihmisten saaden elää rauhassa ja vallata alueita vuosikymmeniä. Näiden vuosien aikana ihmiset törmäsivät pohjoiseen laajentaessaan Kääpiöihin, joiden kanssa ihmiset tekivät sopimuksen ja liittoutuivat.

Lopulta haltiat palasivat. Kaikki ne vuodet he olivat toipuneet sodan häviämisestä ja kasanneet voimiaan Piilopaikassaan Quinn metsissä. Pikkuhiljaa haltiat alkoivat tehdä uusia hyökkäyksiä ihmisiä kohtaan ja valtaamaan menetettyjä alueitaan takaisin. Sodat alkoivat uudestaan, taruolentojen liittyen entistä suuremmin joukoin haltioiden riveihin koettuaan vuosia sortoa ja orjuutusta ihmisten toimesta. Uudet taistelut pahenivat ja lopulta kärjistyivät uuteen, toiseen Tannersotaan.

Tällä hetkellä taistelussa voitolla ovat haltiat. Viimeisin suuri Tannersota päättyi ihmisten kuninkaan kaatumiseen, minkä myötä ihmiset perääntyivät ja joutuivat lähes täysin murskatuiksi haltioiden toimest. Kääpiöt, vanha kansa pohjoisesta, päättivät viimein kuitenkin liittyä mukaan sotaan ja auttaa liittolaisiaan ihmisiä. Sota palasi takaisin ”pattitilanteeseen”, joka ennemmin tai myöhemmin tulee kärjistymään uuteen tannersotaan, jossa taistelu toivottavasti viimein ratkaistaan pysyvästi.

Suurin osa taruolennoista on liittoutunut ajan myötä haltioiden kanssa, tai pysyneet puolueettomina. Haltiat puolena ovat paljon suvaitsevaisempia magiaa ja taruolentoja kohtaan mitä ihmiset. Ihmisten keskuudessa vallitsee enemmän tai vähemmän syvälle iskostunut ennakkoluulo ja vastaisuus haltioita ja taruolentoja kohtaan, mikä näkyy myös arjessa. Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan ole taruolentovastaisia, siinä missä kaikki haltiat eivät ole hyväksyviä muita rotuja kohtaan.

Lohikäärmeet, joiden paimentavina johtajina toimivat Kolme Vanhinta ovat ainoa taruolentorotu, joka ei ole ottanut virallisesti osaa sotaan eikä valinnut puolia itselleen, ellei yksilöitä lasketa.

tilanjakaja